KLASY GIMNAZJUM w SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 8

 

 PROGRAM DSD rok 2016

***********************************************************************************

PROGRAM DSD

Klasy z poszerzonym programem języka niemieckiego

   Są  to klasy DSD, w których uczniowie przygotowywani są do międzynarodowego egzaminu z języka niemieckiego DSD B 1 (Deutsches Sprachdiplom I). Jest to bezpłatny egzamin państwowy.

  • W naszej szkole uczniowie uczą się języka niemieckiego w wymiarze 6 godzin tygodniowo z podziałem na grupy.
  • Program DSD B1 realizowany jest w naszej szkole, a uczniowie mają możliwość kontynuować naukę języka niemieckiego w I Liceum ogólnokształcącym w Chrzanowie oraz w kilku liceach w Krakowie.
  • W tym roku szkolnym oddelegowaną osobą przez Niemieckie Ministerstwo Oświaty jest pan Ralf Auris. Pod jego szczególna opieką merytoryczną znajduje się Nasza Szkoła. Siedziba koordynatora znajduje się w Olkuszu.
  • Egzamin w klasie trzeciej będzie składał się z dwóch części. Podczas części ustnej uczniowie przedstawią prezentację na wybrany temat oraz odbędą kilkuminutową rozmowę z komisja egzaminacyjną. Części pisemna składa się z trzech części: rozumienie, czytanie i pisanie. Część pisemna będzie wysyłana do Niemiec i tam sprawdzana. Zdając wszystkie poszczególne części egzaminu uczniowie otrzymają certyfikat językowy B1 wydawany przez Niemieckie Ministerstwo Oświaty i Nauki uznawany na całym świecie. Kontynuując naukę w liceum w klasach z rozszerzonym językiem niemieckim uczniowie będą mogli poszerzać swoją znajomość języka, a następnie przystąpić do egzaminu DSD C1, który pozwala podjąć studia w krajach niemieckojęzycznych oraz stanowi dodatkowy atut na rynku pracy
  • Zajęcia DSD prowadzone są w atrakcyjny dla ucznia sposób. Odgrywamy scenki teatralne, odbywają się projekcje filmowe, praca z czasopismami niemieckojęzycznymi, lekcje z pomocą Internetu, warsztaty kulinarne, Dni Języków Obcych, wspólne warsztaty z rodzicami, praca z platformą edukacyjną pasch-net.de. Organizujemy również dla uczniów bezpłatne warsztaty w języku niemieckim w zaprzyjaźnionych instytutach: Goetheinstitut oraz Österreich Institut w Krakowie.   

Nasza szkoła znajduje się  w tzw. Modelu Krakowskim. Jest to sieć szkół z programem DSD I i DSD II 

dsd

ZfA - Centralny Wydział Szkolnictwa Za Granicą www.auslandsschulwesen.de 

----------------------------------------------------------------------------------

dyplom 

 



WYRÓŻNIENIE W WOJEWÓDZKIM KONKURSIE JĘZYKOWYM „MŁODY POLIGLOTA”

 Gratulacje dla Oli Kurdziel z klasy 2c za zdobycie wyróżnienia w wojewódzkim konkursie językowym „Młody Poliglota”

 

Serdecznie gratulujemy również Amelce Kurdziel i Kubie Kaczmarczykowi, którzy zakwalifikowali się do finału konkursu.

 Patronat Honorowy nad konkursem objęli: Jacek Krupa – Marszałek Województwa Małopolskiego

 

W dniu 27 lutego 2018r. odbył się II etap (finałowy) konkursu językowego. Zmierzyło się w nim 105 najlepszych uczniów (wyłonionych podczas I etapu, do którego przystąpiło 546 osób) z 34 szkół podstawowych oraz gimnazjalnych z powiatów oświęcimskiego, bieruńsko - lędzińskiego, chrzanowskiego, wadowickiego, pszczyńskiego, bielskiego oraz jaworznickiego.

 

Finaliści przez 90 minut bardzo dzielnie zmagali się z testem obejmującym dwujęzyczne zadania zamknięte (rozumienie tekstu słuchanego i czytanego) oraz zadania otwarte (znajomość środków językowych, wypowiedź pisemna).

 

Następnie prace poddano wnikliwemu sprawdzeniu, na podstawie którego wyłoniono zwycięzców.



UCZYMY KREATYWNOŚCI I PRZEDSIĘBIORCZOŚCI

 

 Grupy DSD postanowiły przygotować kawiarenkę. Dochód chcemy przeznaczyć na zorganizowanie ciekawej imprezy w szkole „ II Noc Językowo-Historyczna”. Będzie fajna zabawa połączona z nauką. Uczniowie chętnie przyłączyli się do zorganizowania kawiarenki, nie zabrakło osób chętnych do sprzedawania, sprzątania i reklamowania. Bardzo Wam dziękujemy. Dziękujemy również wspaniałym Rodzicom za przygotowanie przepysznych słodkości.

 

Przy okazji chcemy pochwalić się przepięknymi kartkami świątecznymi wykonanymi przez grupy DSD z 5 i 7 klas.


20180326 09202620180326 150736












ZAPRASZAMY NA II NOC JĘZYKOWO - HISTORYCZNĄ

Cele projektu:

 

1. Przełamywanie róznorodnych barier, w tym językowych

 

2. Rozwijanie umiejętności pracy w grupie

 

3. Uczenie konstruktywnego działania

 

4. Ukazanie szkoły z innej perspektywy - miejsca, w którym można miło spędzić wolny czas

 

5. Uczenie odpowiedzialności

 

5. Rozwijanie spostrzegawczości i kreatywności

 

6. Promowanie nauki poprzez zabawę

 

7. Rozwijanie poprzez zabawy interaktywne kompetencji językowych i historycznych.

 

Atrakcje imprezy:

 

1. DEUTSCHES ESCAPEZIMMER

 

Uczniowie przeniosą się w tajemniczy świat " Deutsches Escapezimmer" - w przygotowanym pokoju będą na nich czekały niemieckie ( ale i nie tylko ) zagadki i łamigłówki językowe. Ich zadaniem będzie rozwiązanie wszystkich przygotowanych zadań, by móc się wydostać z pokoju. Uczniowie będą musieli wykazać się sprytem, pomysłowością, ale i znajomością języka niemieckiego. Po ukończonym zadaniu będzie czekała niespodzianka. Dla drużyny, która w najkrótszym czasie zdoła wydostać się z pokoju przewidziano nagrodę.

 

 

 

 

 

2. PREZENTACJA FILMU PRZYGOTOWANEGO PRZEZ UCZNIÓW NASZEJ SZKOŁY ( kl. 2b oraz 2d ) w ramach projektu DSD: "Entscheidungsfreiheit 100 - Jahre Frauenwahlrecht in Polen, Deutschland und Österreich". - Wielkie kobiety w historii Polski, Niemiec i Austrii.

 

 

 

3. TERENOWA GRA PIRACKA

 

Uczniowie zostaną wprowadzeni w klimat morkich przygód za pomocą tła i muzyki z filmu "Piraci z karaibów". Do uczniów podchodzi zabłąkany pirat (nauczyciel)z odnalezioną butelką, a w niej ma tajemniczy list napisany w języku niemieckim. Uczniowie muszą go przeczytać przed przystapieniem do zabawy. Z list wyniknie, iż muszą przeistoczyć się ze zwykłych uczniów w piratów, którzy będą walczyć z różnymi przeciwnościami losu, rozwiązywać rozmaite zagadki i wykonywać róznorodne polecenia. Pracować będą wyłącznie w języku niemieckim. Gra polega na wykonaniu wszystkich zadań w jak najkrótszym czasie i zdobycie jak największej liczby punktów.

 

Zadania do wykonania:

 

  • Wykonanie flagi zespołu (z prześcieradła, kija, sznurka i farb) z nazwą zespołu w j. niemieckim

  • Dmuchanie papierowych statków – Schiffe blasen

  • Zabawa w zdobycie skarbu

  • Papuga-Papagei (powtarzanie wyrazów niemieckich)

  • Fische fangen – zadaniem uczniów jest złowienie jak największej liczby ryb. Wędka to kij z magnesem, papierowe rybki tez maja magnes, aw środku zagdkę do rozwiązania.

  • Bitwa morska na kule armatnie. Kulami armatnimi będa kolorowe balony, które nalezy w jak najkrótszym czasie umieścić w wyznaczonym miejscu.

  • Na końu każa grupa może otrzymać bonus w postaci dodatkowych punktów za zapamiętanie słowek z całej gry pirackiej

 

  1. HISTORIA DLA DZIECI Z PRZYMRUŻENIEM OKA

 

  • rebusy

  • gry planszowe

  • tworzenie komiksów

  • tworzenie zabawnych tekstów

    5. ZAMÓWIENIE PIZZY – WSPÓLNY POSIŁEK




DOM NORYMBERSKI W KRAKOWIE PISZE O NAS


 

Uczniowie 31 szkół uczestniczących w programie DSD (Niemiecki Dyplom Językowy) z Krakowa i okolic, a także z Przemyśla i Kielc zainspirowani ideą wystawy „Decydentki” w Domu Norymberskim, zorganizowanej z okazji setnej rocznicy uzyskania prawa wyborczego przez kobiety Polsce, Niemczech i Austrii, wzięli udział w projekcie poświęconemu temu tematowi. Początkowo nauczyciele i opiekunowie podeszli do samego tematu projektu z dużym dystansem. Później jednak sale lekcyjne zamieniły się w małe warsztaty, w których uczniowie projektowali, planowali, rysowali i kleili swoje prace. Niektórzy z nich odegrali nawet prawdziwe sztuki teatralne. Efekty tych prac zaskoczyły i zadziwiły wszystkich. Po raz kolejny można było przekonać się jak kreatywni i pomysłowi są młodzi ludzie.

 

Powstały bardzo różnorodne prace. We wszystkich motywem przewodnim była kobieta i jej walka o wolność i prawo do decydowania o samej sobie. Projekty ocenił Michael Ganser i jego studenci z Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.
Wśród gimnazjów zwyciężyło Gimnazjum nr 7 z Krakowa, drugie i trzecie miejsce zajęły kolejno: Gimnazjum z Węgrzec Wielkich i Trzebini. W kategorii liceów pierwsze miejsce otrzymało Liceum nr 2 z Przemyśla, kolejne wyróżnienia przypadły Liceom nr 2 (2 miejsce) i nr 44 (3 miejsce) z Krakowa. Wszystkim laureatom gratulujemy.

 

Projekt edukacyjny: „Prawo do decydowania – setna rocznica uzyskania prawa wyborczego przez kobiety w Polsce, Niemczech i Austrii“ zrealizowany w gimnazjach z Krakowa (1, 5, 7, 11, 16, 23, 39, 46), Chrzanowa, Kielc (7, 9), Nowin, Olkusza (4), Koźmic Wielkich, Przemyśla (1, 3, 4, 5), Węgrzec Wielkich, Wieliczki oraz liceach z Krakowa (I, II, III, IV, V, VIII), Chrzanowa (I), Kielc (VI) i Przemyśla (II).
Koordynacja i opieka pedagogiczna: Sabine Schlattner, Ralf Auris.

 

 



FINAŁ KONKURSU "MŁODY POLIGLOTA"

W tym roku szkolnym do finału konkursu "Młody poliglota" zakwalifikowało się 3 naszych uczniów: Amelia Kurdziel, Aleksandra Kurdziel, Jakub Kaczmarczyk. Brawo!!!


medium 4954719152


GRY PLANSZOWE PO NIEMIECKU

Wspólnie z uczniami klasy II B na zajęciah DSD przygotowywaliśmy gry planszowe

po niemiecku " Brettspiele". Uczniowie z wielkim zaangażowanie i pomysłowością przystąpili

do pracy. Ich zadaniem było wymyślenie ciekawej oprawy graficznej oraz przygotowanie instrukcji

w języku niemieckim. Efektem pracy są trzy gry, każda o innej tematyce. Po zakończonej pracy

przystąpliśmy do zabawy i trzeba przyznać,iż taka forma zajęć i pracy na lekcji bardzo

spodobała się uczniom.

 

20171221 09384120171221 093800

 

 

 

 

 





PODSUMOWANIE SZKOLNEGO KONKURSU NA NAJPIĘKNIEJSZY KALENDARZ ADWENTOWY Z ELEMENTAMI W JĘZYKU nIEMIECKIM


Dziękujemy wszystkim uczniom, którzy wzięli udział w konkursie. Wasze prace były piękne, kolorowe, kreatywne. najlepsi zostali nagrodzeni ciekawymi nagrodami. Brawo!!!

20171220 10335520171220 200558



PODSUMMOWANIE PROJEKTU "BEZPIECZNIE PODRÓŻÓJEMY DO WIEDNIA W XIX w"

 

przełom

PODSUMOWANIE DZIAŁU „DAS ESSEN” - JEDZENIE

 

 

Skończyliśmy właśnie dział poświęcony jedzeniu. Uczniowie poznali nazwy potraw, smaków w języku niemieckim. Potrafią również zamówić jedzenie w restauracji oraz napisać krótkie przepisy kulinarne. Wiadomości zostały również utrwalone na lekcjach z nauczycielem niemieckojęzycznym Ralfem Auris poprzez zabawę- odgrywanie scenek w restauracji.


20171026 09131520171026 09160220171026 090703

Szkolny konkurs językowo-plastyczny na najpiękniejszy Wieniec Adwentowy z elementami w języku niemieckim

Zadaniem uczniów jest wykonanie Wieńca Adwentowego w dowolnej technice. Przygotowano materiały dla nauczycieli języka niemieckiego do zastosowania na lekcjach. Mają one na celu wprowadzenie uczniów w klimat adwentu, świąt, zapoznanie ze słownictwem i wyjasnienie terminu "Wienie Adwentowy".

Cele konkursu:

- zapoznanie uczniów ze zwyczajami związanymi ze świetami Bożego Narodzenia (Wieniec Adwentowy, Kalendarz Adwentowy, prezenty, kolędy, pisanie kartek światecznych) w krajach niemieckiego obszaru językowego

- zwrócenie uwagi na wielokulturowość

- poszanowanie tradycji, obrzędów z innych kultur

- rozwijanie zainteresowań językowych i plastycznych

Technika wykonania

- uczniowie wykonują prace samodzielnie i według własnego projektu

- przewidziano dowolnośc techniki i formatu

- wieniec musi zawierać podpisy lub zwroty w języku niemieckm (związane z Adwentem, Świętami Bożego Narodzenia)

- prace należy podpisać i umieścić klasę, do której uczeń uczęszcza

- prace można wykonywać samodzielnie lub w 2-3 osobowych grupach

Prace należy oddać najpóżniej do dnia 8 grudnia do p. Krzemień lub p. Pudzianowskiej

Jury w składzie:J.Krzemień, A.Pudzianowska, B.Ubik oceniac będzie:

- pomysłowość

- estetykę wykonania

- poprawność jezykową

Przewidziano wartościowe nagrody!!!

 

NASZE ŚWIEŻYNKI

 

Świetnie radzą sobie z językiem niemieckim uczniowie, którzy we wrześniu rozpoczęli naukę tego języka obcego. Wykonali przepiękną gazetkę oraz śliczne plakaty o krajach niemieckojęzycznych.

 

IMAG2064IMAG2145

 

IMAG2142


COŚ DLA OSŁODY ...


 

W tym tygodniu na warsztatach kulinarnych wykonaliśmy przepyszny deser z biszkoptów, masy śmietanowo-kremowej oraz przepysznego musu truskawkowego. Na wierzch daliśmy owoce. Pychotka!!!! Brawa dla Was kochani za poprawne przetłumaczenie składników!


20171108 07112220171108 072105


20171108 071332

Otrzymaliśmy po 10000 € !!!


Oczywiście pieniądze były wirtualne, za to emocje jak najbardziej realne. Wszystko za sprawą licytacji zorganizowanej przez Panią Joannę Krzemień na zajęciach DSD. W licytacji, która odbyła się 27.10.2017, uczestniczyły klasy – 7a, b, c.
Zostaliśmy podzieleni na dwu i trzy osobowe zespoły, a naszym zadaniem było określenie, czy dane zdanie jest poprawne pod względem gramatycznym, następnie w drodze licytacji mieliśmy nabyć jak największą liczbę takich zdań.
Zabawa była przednia, a emocje sięgnęły zenitu, gdy młotek uderzył po raz trzeci przy kwocie 5500 € za zdanie.
Jednak nagroda była warta tych zawrotnych kwot!
Zwycięzcy otrzymali …
A tego, dowiecie się oglądając krótką fotorelację z tej emocjonującej LICYTACJI.

Natalia Sałga kl. 7b

 

 

WARSZTATY KULINARNE W JĘZYKU NIEMIECKIM

 

Trwa II edycja warsztatów kulinarnych. Młodzi kucharze zmagają się z nowymi przepisami w językiem niemieckim. Najlepszy z nich otrzyma tytuł MasterChefa. Przypomnijmy, że w ubiegłym roku szkolnym najlepszym kucharzem okazała się Julia Gąsior. Czekamy na porady i ciekawe przepisy od I MasterChefa w naszej szkole. A my bawimy się całkiem fajnie....

 

20171020 163403

 

20171020 163840


20171020 163840



                                  KSIĄZKI LeYo NA ZAJĘCIACH JĘZYKA NIEMIECKIEGO 

 

Leyo to seria książek dla młodzieży, ukazująca się w niemieckim Wydawnictwie Carlsen. Książki LeYo to umiejętne połączenie obrazu, dźwięku i kreatywnej zabawy. Dzięki bezpłatnej aplikacji na smartfony lub tablety pięknie ilustrowane książki ożywają i pozwalają poprzez interaktywną zabawę zrozumieć język niemiecki. Tradycyjna książka jest jednak najważniejszym elementem, bez niej nie można posłuchać muzyki, zobaczyć ukrytych w ilustracjach obrazów czy wziąć udziału w quizie lub zabawie interaktywnej.

 

Ksiązki są niedostepne na polskim rynku. Tylko dzięki uczestnictwu nauczycieli w seminarium LeYo organizowanym przez Goetheinstitut pozykaliśmy książki interaktywne oraz karty pracy, które wykorzystamy na zajęciach języka niemieckiego, a interaktywne działania z pewnością dodatkowo zmotywują uczniów do dalszej nauki języka niemieckiego. Planujemy cykl lekcji z wykorzystaniem tej nowoczesnej metody nauki języka obcego.

 

Kochani! Ładujcie na smartfony, tablety aplikację LeYo. Będzie się działo na niemieckim...

 

 

 20171028 10140620171028 12144420171028 121454



TERENOWA GRA JĘZYKOWA "STRACH SIĘ BAĆ"

 

Stało się. 46 śmiałków naszej szkoły (uczniowie, nauczyciele oraz rodzice) wzięło udział w Grze Miejskiej w Krakowie zorganizowanej z okazji Europejskiego Dnia Języków. Imprezę organizowały Instytuty Językowe. 

 

Uczniowie grup DSD rozwiązywali zadania w językach obcych, otwierali Magiczne Portale Drzwiowe. Gra rozpoczęła się , kiedy Mrok zgasił światło, czyli po zachodzie słońca. Z Mroku wyszły Istoty Cienia, które należało oswoić – oto był cel naszej misji. Odprawa odbyła się o godzinie 16.00. Otrzymaliśmy ekwipunek służbowy: talizmany, mapę, kartę drużyny oraz tajną kopertę. Walczyliśmy z mrokiem, strachem, oswajaliśmy dziwne istoty, które nie znały języka polskiego. Wróciliśmy do domu po północy. Zmęczeni, ale szczęśliwi.

 

Normalnie strach się bać ….....

 


 

IMAG2079.jpgIMAG2102.jpg

 


 

IMAG2094.jpg

 


 

IMAG2103.jpg


WARSZTATY LeYo W GOETHEINSTITUT


Dnia 6 października 2017 grupa uczniów z klasy 2B i 2C pod opieką nauczycieli Joanny Krzemień oraz Agnieszki Pudzianowskiej uczestniczyła w warsztatach "Odkryj książki LeYo!" w Bibliotece Goethe-Institut w Krakowie.

Zajęcia były prowadzone przez wykwalifikowanego nauczyciela języka niemieckiego, który porozumiewał się z uczniami tylko i wyłącznie w języku niemieckim co stanowiło dodatkową trudność, jednakże nasi uczniowie poradzili sobie bardzo dobrze i komunikacja w języku niemieckim nie stanowiła bariery.

Uczniowie mieli do wykonania szereg zadań z wykorzystaniem książek LeYo, które są połączeniem obrazu, dźwięku i kreatywnej zabawy. Dzięki aplikacji na tablety pięknie ilustrowane książki ożywają i pozwalają poprzez interaktywną zabawę zrozumieć świat wokół nas. Po wykonaniu zadań zleconych przez panią prowadzącą zajęcia uczniowie mieli okazję sprawdzić na ile poradzili sobie w zadaniach przy czym okazało się, że niektórym udało się rozwiązać zadania bezbłędnie z czego oni sami byli niezmiernie dumni.

Wszyscy uczniowie po zakończonych warsztatach zgodnie stwierdzili, że bardzo Im się podobało i było to cenne doświadczenie językowe. Na koniec dostali pamiątkowe prezenty w postaci notesów i bransoletek. Do domu wrócili około godziny 16.00.


IMAG2135.jpg


IMAG2130.jpg


IMAG2116.jpgIMAG2118.jpg