KLASY GIMNAZJUM w SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 8

WYRÓŻNIENIE W WOJEWÓDZKIM KONKURSIE JĘZYKOWYM „MŁODY POLIGLOTA”

 

Gratulacje dla Oli Kurdziel z klasy 2c za zdobycie wyróżnienia w wojewódzkim konkursie językowym „Młody Poliglota”

Serdecznie gratulujemy również Amelce Kurdziel i Kubie Kaczmarczykowi, którzy zakwalifikowali się do finału konkursu.

 

Patronat Honorowy nad konkursem objęli: Jacek Krupa – Marszałek Województwa Małopolskiego

W dniu 27 lutego 2018r. odbył się II etap (finałowy) konkursu językowego. Zmierzyło się w nim 105 najlepszych uczniów (wyłonionych podczas I etapu, do którego przystąpiło 546 osób) z 34 szkół podstawowych oraz gimnazjalnych z powiatów oświęcimskiego, bieruńsko - lędzińskiego, chrzanowskiego, wadowickiego, pszczyńskiego, bielskiego oraz jaworznickiego.

Finaliści przez 90 minut bardzo dzielnie zmagali się z testem obejmującym dwujęzyczne zadania zamknięte (rozumienie tekstu słuchanego i czytanego) oraz zadania otwarte (znajomość środków językowych, wypowiedź pisemna).

Następnie prace poddano wnikliwemu sprawdzeniu, na podstawie którego wyłoniono zwycięzców.


obrazek

ZAPROSZENIE NA II NOC JĘZYKOWO - HISTORYCZNĄ


Serdecznie zapraszamy w dniu 6 kwietnia na imprezę językowo - historyczną. Mega atrakcje!!! Super zabawa!!! Świetne nagrody!!! Zobaczcie sami


Cele projektu:

1. Przełamywanie róznorodnych barier, w tym językowych

2. Rozwijanie umiejętności pracy w grupie

3. Uczenie konstruktywnego działania

4. Ukazanie szkoły z innej perspektywy - miejsca, w którym można miło spędzić wolny czas

5. Uczenie odpowiedzialności

5. Rozwijanie spostrzegawczości i kreatywności

6. Promowanie nauki poprzez zabawę

7. Rozwijanie poprzez zabawy interaktywne kompetencji językowych i historycznych.

Atrakcje imprezy:

1. DEUTSCHES ESCAPEZIMMER

Uczniowie przeniosą się w tajemniczy świat " Deutsches Escapezimmer" - w przygotowanym pokoju będą na nich czekały niemieckie ( ale i nie tylko ) zagadki i łamigłówki językowe. Ich zadaniem będzie rozwiązanie wszystkich przygotowanych zadań, by móc się wydostać z pokoju. Uczniowie będą musieli wykazać się sprytem, pomysłowością, ale i znajomością języka niemieckiego. Po ukończonym zadaniu będzie czekała niespodzianka. Dla drużyny, która w najkrótszym czasie zdoła wydostać się z pokoju przewidziano nagrodę.

 

 

2. PREZENTACJA FILMU PRZYGOTOWANEGO PRZEZ UCZNIÓW NASZEJ SZKOŁY ( kl. 2b oraz 2d ) w ramach projektu DSD: "Entscheidungsfreiheit 100 - Jahre Frauenwahlrecht in Polen, Deutschland und Österreich". - Wielkie kobiety w historii Polski, Niemiec i Austrii.

 

3. TERENOWA GRA PIRACKA

Uczniowie zostaną wprowadzeni w klimat morkich przygód za pomocą tła i muzyki z filmu "Piraci z karaibów". Do uczniów podchodzi zabłąkany pirat (nauczyciel)z odnalezioną butelką, a w niej ma tajemniczy list napisany w języku niemieckim. Uczniowie muszą go przeczytać przed przystapieniem do zabawy. Z list wyniknie, iż muszą przeistoczyć się ze zwykłych uczniów w piratów, którzy będą walczyć z różnymi przeciwnościami losu, rozwiązywać rozmaite zagadki i wykonywać róznorodne polecenia. Pracować będą wyłącznie w języku niemieckim. Gra polega na wykonaniu wszystkich zadań w jak najkrótszym czasie i zdobycie jak największej liczby punktów.

Zadania do wykonania:

  • Wykonanie flagi zespołu (z prześcieradła, kija, sznurka i farb) z nazwą zespołu w j. niemieckim

  • Dmuchanie papierowych statków – Schiffe blasen

  • Zabawa w zdobycie skarbu

  • Papuga-Papagei (powtarzanie wyrazów niemieckich)

  • Fische fangen – zadaniem uczniów jest złowienie jak największej liczby ryb. Wędka to kij z magnesem, papierowe rybki tez maja magnes, aw środku zagdkę do rozwiązania.

  • Bitwa morska na kule armatnie. Kulami armatnimi będa kolorowe balony, które nalezy w jak najkrótszym czasie umieścić w wyznaczonym miejscu.

  • Na końu każa grupa może otrzymać bonus w postaci dodatkowych punktów za zapamiętanie słowek z całej gry pirackiej

  1. HISTORIA DLA DZIECI Z PRZYMRUŻENIEM OKA

  • rebusy

  • gry planszowe

  • tworzenie komiksów

  • tworzenie zabawnych tekstów

    5. ZAMÓWIENIE PIZZY – WSPÓLNY POSIŁEK

Organizatorzy:

Joanna Krzemień

Małgorzata Matysek - Wożniak

Agnieszka Pudzianowska

Irena Sołtys

 




DOM NORYMBERSKI W KRAKOWIE PISZE O NAS!!!

Dom Norymberski w Krakowie umieścił na swojej stronie internetowej informację o sukcesie uczniów naszej szkoły.

Uczniowie 31 szkół uczestniczących w programie DSD (Niemiecki Dyplom Językowy) z Krakowa i okolic, a także z Przemyśla i Kielc zainspirowani ideą wystawy „Decydentki” w Domu Norymberskim, zorganizowanej z okazji setnej rocznicy uzyskania prawa wyborczego przez kobiety Polsce, Niemczech i Austrii, wzięli udział w projekcie poświęconemu temu tematowi. Początkowo nauczyciele i opiekunowie podeszli do samego tematu projektu z dużym dystansem. Później jednak sale lekcyjne zamieniły się w małe warsztaty, w których uczniowie projektowali, planowali, rysowali i kleili swoje prace. Niektórzy z nich odegrali nawet prawdziwe sztuki teatralne. Efekty tych prac zaskoczyły i zadziwiły wszystkich. Po raz kolejny można było przekonać się jak kreatywni i pomysłowi są młodzi ludzie.

Powstały bardzo różnorodne prace. We wszystkich motywem przewodnim była kobieta i jej walka o wolność i prawo do decydowania o samej sobie. Projekty ocenił Michael Ganser i jego studenci z Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.
Wśród gimnazjów zwyciężyło Gimnazjum nr 7 z Krakowa, drugie i trzecie miejsce zajęły kolejno: Gimnazjum z Węgrzec Wielkich i Trzebini. W kategorii liceów pierwsze miejsce otrzymało Liceum nr 2 z Przemyśla, kolejne wyróżnienia przypadły Liceom nr 2 (2 miejsce) i nr 44 (3 miejsce) z Krakowa. Wszystkim laureatom gratulujemy.

Projekt edukacyjny: „Prawo do decydowania – setna rocznica uzyskania prawa wyborczego przez kobiety w Polsce, Niemczech i Austrii“ zrealizowany w gimnazjach z Krakowa (1, 5, 7, 11, 16, 23, 39, 46), Chrzanowa, Kielc (7, 9), Nowin, Olkusza (4), Koźmic Wielkich, Przemyśla (1, 3, 4, 5), Węgrzec Wielkich, Wieliczki oraz liceach z Krakowa (I, II, III, IV, V, VIII), Chrzanowa (I), Kielc (VI) i Przemyśla (II).
Koordynacja i opieka pedagogiczna: Sabine Schlattner, Ralf Auris.

20180314 112944

Z ekologią za pan brat
14 marca czwórka uczennic z gimnazjum reprezentowała naszą szkołę w powiatowym konkursie ekologicznym ,,Doba energia dla wszystkich‘’. 28 uczniów rywalizowało w parach, co znacznie ułatwiło pomyślne przejście trójetapowych rozgrywek dotyczących ochrony środowiska. Walka trwała aż do samego końca, o wynikach decydowały pojedyncze punkty. Ostatecznie uczennice – Aleksandra Furmanik z klasy 3b oraz Weronika Koryczan z klasy 2d, zajęły II miejsce, a kolejne – Martyna Michór i Kamila Majerska z klasy 3b uzyskały czwarty wynik.
                                                                                                                                                  Weronika Koryczan

Uczennica 7 B Natalia Sałga (a któż by inny...) otrzymała wyróżnienie w ogólnopolskim konkursie poetyckim Bez granic. A oto świeża próbka jej talentu:

CZAS

Nie będę się spieszyć do jutra,
bo po co.
Usiądę więc cichutko na krześle
i złapię za rękę pędzący czas.
Zapytam go osobiście,
dlaczego tak uporczywie
doprowadza wszystko do mety?
Bez wrażliwości i skrupułów.
Być może odpowie,
choć szczerze wątpię,
bo uchodzi za mruka
biegnącego po linii prostej
przed siebie, do celu.
Z ewidencją każdego z nas.
I chociaż w niektórych rubrykach
nie ma już miejsca,
to nie patrzy na nie z sentymentem czy współczuciem.
Nie…
Dla niego to tylko kolejne zadanie
doprowadzone do końca.
A gdyby tak zabrać
te wszystkie jego kartki i zapiski,
i wymazać z nich nasze dane…
Czy zacząłby wszystko od nowa,
dając nam jednocześnie więcej siebie?
Nie wiem.
Ale warto byłoby wykorzystać go
na rzeczy najbardziej istotne,
takie, które pozwolą nam
z uśmiechem wyciągnąć do niego dłoń.

 

www

Krwawa sprawa

6 marca grupka uczniów z gimnazjum wraz z dwoma nauczycielami udała się do Uniwersytetu Jagiellońskiego, na wykład pt.: ,,Grupy krwi – historia odkrycia i znaczenie w medycynie”. Poznaliśmy podczas niego tajemnice, jakie kryje nasza krew oraz wysłuchaliśmy wielu ciekawostek na temat, coraz bardziej popularnego w dzisiejszych czasach, krwiodawstwa. Wyjazd zaowocował nie tylko poszerzeniem wiedzy, lecz także miło spędzonym czasem.
                                                                                                                                          
                                                                                       Weronika Koryczan kl. 2d

Zadanie z fraszek - Natalia Sałga (VII B)

1. Przepisz i wymyśl dokończenia poniższych fraszek.kot Pamiętaj o zastosowaniu rymów.

Na autora podręcznika

Wiersze, prozę, pytania
w jedną księgę składa,

myśli w swej głowie na nowo układa.
Wiedzą swą dzieli się z rzadka, we słowie,

resztę gdzieś skrywa, poszukaj je sobie.
Niech wasz pryncypał też się wykaże,
skrywane obrazy łatwo wam pokarze.

Na ucznia klasy…

Polskiego nie rozumie,
biologii nie ceni,
za to
na wagary,
chodzi i się leni.
Co z niego będzie,
pewnie dobrze wiecie,

surowce wtórne
cenimy na świecie.

Na piłkarza

Kopie piłkę dość krzywo,
goli nie zdobywa,
najładniejsze jednak
dziewczyny podrywa.
Wiedzą, oczytaniem i mową piękną je nęci,

wszak to najbardziej dziś niewiasty kręci.
2. Dlaczego ktoś nazwał kota FRASZKA? Wskaż dwa podobieństwa: A i B.
A)

Małym jestem, do zabawy skory,
na nic mi zakazy,
robię to z przekory.

B)

Jestem malutki i słodkim się zdaje,
z błagalnym spojrzeniem łapkę Ci podaję,
lecz gdy ją zabierzesz,
inna we mnie zbudzi się natura.
Boleśnie Ci przypomnę,
że jednak mam pazura.