KLASY GIMNAZJUM w SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 8

Uczennica 7 B Natalia Sałga (a któż by inny...) otrzymała wyróżnienie w ogólnopolskim konkursie poetyckim Bez granic. A oto świeża próbka jej talentu:

CZAS

Nie będę się spieszyć do jutra,
bo po co.
Usiądę więc cichutko na krześle
i złapię za rękę pędzący czas.
Zapytam go osobiście,
dlaczego tak uporczywie
doprowadza wszystko do mety?
Bez wrażliwości i skrupułów.
Być może odpowie,
choć szczerze wątpię,
bo uchodzi za mruka
biegnącego po linii prostej
przed siebie, do celu.
Z ewidencją każdego z nas.
I chociaż w niektórych rubrykach
nie ma już miejsca,
to nie patrzy na nie z sentymentem czy współczuciem.
Nie…
Dla niego to tylko kolejne zadanie
doprowadzone do końca.
A gdyby tak zabrać
te wszystkie jego kartki i zapiski,
i wymazać z nich nasze dane…
Czy zacząłby wszystko od nowa,
dając nam jednocześnie więcej siebie?
Nie wiem.
Ale warto byłoby wykorzystać go
na rzeczy najbardziej istotne,
takie, które pozwolą nam
z uśmiechem wyciągnąć do niego dłoń.

 

www

Krwawa sprawa

6 marca grupka uczniów z gimnazjum wraz z dwoma nauczycielami udała się do Uniwersytetu Jagiellońskiego, na wykład pt.: ,,Grupy krwi – historia odkrycia i znaczenie w medycynie”. Poznaliśmy podczas niego tajemnice, jakie kryje nasza krew oraz wysłuchaliśmy wielu ciekawostek na temat, coraz bardziej popularnego w dzisiejszych czasach, krwiodawstwa. Wyjazd zaowocował nie tylko poszerzeniem wiedzy, lecz także miło spędzonym czasem.
                                                                                                                                          
                                                                                       Weronika Koryczan kl. 2d

Zadanie z fraszek - Natalia Sałga (VII B)

1. Przepisz i wymyśl dokończenia poniższych fraszek.kot Pamiętaj o zastosowaniu rymów.

Na autora podręcznika

Wiersze, prozę, pytania
w jedną księgę składa,

myśli w swej głowie na nowo układa.
Wiedzą swą dzieli się z rzadka, we słowie,

resztę gdzieś skrywa, poszukaj je sobie.
Niech wasz pryncypał też się wykaże,
skrywane obrazy łatwo wam pokarze.

Na ucznia klasy…

Polskiego nie rozumie,
biologii nie ceni,
za to
na wagary,
chodzi i się leni.
Co z niego będzie,
pewnie dobrze wiecie,

surowce wtórne
cenimy na świecie.

Na piłkarza

Kopie piłkę dość krzywo,
goli nie zdobywa,
najładniejsze jednak
dziewczyny podrywa.
Wiedzą, oczytaniem i mową piękną je nęci,

wszak to najbardziej dziś niewiasty kręci.
2. Dlaczego ktoś nazwał kota FRASZKA? Wskaż dwa podobieństwa: A i B.
A)

Małym jestem, do zabawy skory,
na nic mi zakazy,
robię to z przekory.

B)

Jestem malutki i słodkim się zdaje,
z błagalnym spojrzeniem łapkę Ci podaję,
lecz gdy ją zabierzesz,
inna we mnie zbudzi się natura.
Boleśnie Ci przypomnę,
że jednak mam pazura.

Wielki sukces! III miejsce w Polsce!

W ramach projektu DSD realizowanego w naszej szkole uczniowie naszej szkoły brali udział w ogólnopolskim projekcie DSD pod patronatem Centrali Szkolnictwa Zagraniczego. W projekcie tym brały udział wszystkie szkoły DSD ( czyli ponad 50 placówce w całej Polsce ). Zadaniem każdej szkoły było stworzenie projektu pod ambitnym tytułem:

Entscheidungsfreiheit - 100 Jahre Frauenwahlrecht in Polen, Deutschland und Österreich - stulecie nadania praw kobiet w Polsce, Niemczech i Austrii.

Nasi uczniowie tj. Nikola Marcisz, Weronika Ziętek, Iga Kołodziejczyk, Marlena Biśta oraz Hubert Franczyk pod opieką pani Agnieszki Pudzianowskiej nakręcili film, który

zdobył III miejsce w Polsce. Dzięki ciężkiej pracy osiągnęliśmy niewątpliwy sukces. Dodajmy, że żadnej szkole w gminie ani powiecie się to nie udało. Więc jesteśmy WYJĄTKOWI :)

Chcieliśmy serdecznie podziękować osobom, które pomogły nam i przyczyniły się do naszego sukcesu:

Pani Dyrektor Ilonie Ptak za udostępnienie nam swojego gabinetu, abyśmy mogli nakręcić w nim część filmu.

Joannie Krzemień za podsunięcie pomysłu nakręcenia filmu.

Agnieszce Weidemann za przygotowanie i udostępnienie pracowni chemicznej, to tylko dzięki Niej możliwe były doświadczenia chemiczne pojawiające się w filmie.

Małgorzacie Ropce za wypożyczenie strojów historycznych.

Poniżej zamieszczamy film i zachęcamy do oglądnięcia.


Kto to jest?

rec

To oczywiście najlepsze recytatorki w gminie. W Powiatowym Konkursie Recytatorskim Młodzieży Szkolnej „Kiedy myślę ojczyzna…” 1918-2018 – w kategorii uczniów klas II i III gimnazjów (etap gminny) zajęły I (Kamila Majerska, 3 B) oraz II (Martyna Michór) miejsca.

Słucha się ich naprawdę z przyjemnością.

Powodzenia, dziewczyny, w etapie powiatowym!

Co tam, panie, w polityce na języku polskim?

A tam... rysunki.

kartki

jjj

WP 20180308_006

Uczniowie różnych klas najpierw mieli narysować rzecz, roślinę, zwierzę, nie wiedząc, do czego będą te rysunki służyć. Następnie zapisywali temat, np. Zbrodnie i winy Balladyny albo Eliza i Anzelm - tak czy nie?

Zgodnie z tematem trzeba było wymyślać kolejne punkty. Cała trudność (i zabawa) polegała na tym, że w każdym punkcie musiał być użyty jakiś rysunek, co wymagało pomysłowości, elastyczności oraz kreatywności. Zobaczcie sami na podstawie pracy klasy VII B i Balladyny.

Co tam, panie, w polityce na języku polskim?

 A tam... puzzle.

puzzle

Tak, tak. Uczeń każdej klasy w domu wykonywał puzzle zw. z lekturą. Na lekcji otrzymał pracę innego ucznia. Najpierw musiał ułożyć rysunek, plakat, zdjęcie. Następnie formułował do niego trzy zadania. Zadania wykonywał inny uczeń, a twórca pytań na koniec je oceniał i wpisywał osiągnięcie do tabelki.

Nagradzano i za zadanie domowe (puzzle, część zarekwirował nauczyciel dla innych roczników, więc będzie je można powdziwiać), i za pracę na lekcji, czyli wykonanie ćwiczeń stworzonych przez kogoś z klasy.